1979
XXXVII. NOVEMBER 7 NEMZETKÖZI TÁJÉKOZÓDÁSI FUTÓVERSENY
Csákvár, 1979. november 3-4.
Szervezőbizottság
Elnök Németh Károly
Versenybíróság
Elnök Szász Károly
Elnök helyettes Ribényi Imre
Titkár Hunyadi József
Pályakitűzők Bozán György egyéni, Balogh Tamás váltó
Ellenőrzőbírák: Bogdány Miklós, Józsa Sándor, dr. Vízkelety László
Nemzetközi ügyek Bársony András, Monspart Sarolta
Technikai ügyek Óhegyi Albin, Vittek Lajos
Gazdasági ügyek Jancovius Béla, Pataki Zsolt
Zsüri: Szőnyi László
-
Pontmegnevezések, kódok: a térképen jelképrendszerben vannak megadva.
-
Ellenőrzés a pontokon: szúróbélyegző /csak a versenyzőkartonon fogadjuk el!/
-
Versenyzőkartont a térképpel együtt a rajt előtt 3 perccel adjuk ki.
Térkép: méretaránya 1.15.000, fóliázott, egyik oldala nyitott. /(kis)Kotló-hegy/
Helyesbítés 1979 V . VI. Bozán György, Erdélyi Tibor, Lux Iván, Molnár Gábor, Ribényi Imre, Sőtér János, Sőtér Márton, Szentpéterry Monika, Vekerdy Zoltán, Zánkay András
/Térképkészítés költségtervezete: (helyesbítés, rajzolás) 10952.-Ft, amiből 4900.-Ft-ot az MtFSz térít.
A helyesbítendő terület 7 km², helyesbítési normatíva: 60 munkaóra/ km²/
Terep: erősen tagolt domborzat, meredek sziklás, görgeteges oldalakkal, tengerszint feletti magasság 200-360 méter. Nyomatékosan felhívjuk a figyelmet az óvatos haladásra!!
Egyéni verseny
F-H.21-E 11,0 km 19 pont 108/93 fő
1. Jörgen MĺrtenssonSOFT/S 90:23
2. Espen Glomsrřd NOF/N 90:38
3. Řyvin Thon NOF/N 91:27
4. Harald Thon NOF/N 91:40
5. Jan Fjaerestad NOF/N 93:38
6. Rytkönen Seppo Finland/SF 93:51
7. Jřrn Therkelsen NOF/N 95:32
8. Zdráhal Robert VSB Ostrava/CS 96:35
9. Eystein Weltzien NOF/N 97:10
10.Sigurd Daehli NOF/N 97:15
11.Boros Zoltán E Spartacus/H 97:19
15.Gyurkó László GSSE/H 98:56
F-H.21-A 10,4 km 17 pont 116/71 fő
1. Steinhauer Martin CH 106:03
F-H.19-A 8,8 km 15 pont 59/54 fő
1. Anders Olsson SOFT/S 79:27
2. Koskela Juha Finland/SF 81:41
3. Lars Holmkvist SOFT/S 81:45
4. Hirth Jenő K. Lombik/H 82:29
F-H.17-B 7,3 km 12 pont 55/52 fő
1. Barton TJG/CS 70:55
2. Haburcsák István MG Főisk. SC/H 71:18
3. Molnár Mihály Jávorka DSK/H 71:28
F-H.15-B 4,3 km 6 pont 79/77 fő
1. Koczur Kálmán Postás/H 37:26
2. Lantos Zoltán BEAC/H 38:26
3. Lipták József DVTK/H 38:29
F-H.35-B 7,3 km 12 pont 51/47
1. Gösta Linge SOFT/S 64:41
N-D19-A 7,2 km 11 pont 107/91 fő
1. Liisa Veijalainen Finland/SF 72:23
2. Eva Tonessen NOF/N 74:59
3. Anne Berit Eid NOF/N 76:19
8. Kovács Magda Tipográfia/H 78:36
19.Szopori Éva GSSE/H 83:15
20.Dániel Edit GSSE/H 83:36
N-D.17-B 4,3 km 6 pont 43/42 fő
1. Hehl Éva BEAC/H 47:19
2. Osztafin Judit BEAC/H 47:50
3. Roznár Gyöngyi Sabária/H 48:51
N-D.15-B 3,2 km 6 pont 34/34 fő
1. Maácz Györgyi Postás/H 39:42
2. Pokk Marianna VIDEOTON/H 43:42
3. Paduchová MartinaTřinec/CS 44:02
OFFEN 3,2 km 6 pont 27/27 fő
1. Sinkovics Erich ASVÖ/A 35:46
Indulók száma összesen: 679 fő
Váltóverseny F-H.21-A, F-H.17-B, N-D19-A, N-D.17-B 3 x 1 fős csapatok
Dieter Wolf: Ahogy az élversenyző látja
Magyarország November 7. ev. egyéni 1979. november 3. útvonal kiértékelés
Férfi elit, 11.400 m, 800 szint, 19 ellenőrzőpont.
R 1. Nincs útvonalválasztás valami tájolás, az igazi gerinc elkapása. Hiba: Mĺrtensson messze jobbra föl és először rosszul korrigálta magát. (+ 130 ). Először a rossz orron is kereste (+ 45)
1 2. Egyáltalán nincs igazi útvonalprobléma. Vétel: az oldalban először fel, majd le, amíg laposabb nem lesz, zöld erdő. Az ösvényen le a völgybe, majd a szemben lévő völgyecskében föl és át két nyílt gerincen, majd a harmadikon föl. Jól csinálta: Mĺrtensson, H. Thon, Rytkönen, Bütikofer, Wolf, Gafner. A nagy völgyet fönt kerülte (+ 130) Řyvin Thon. Az 1.-ről a hegyoldal alatt (+ 30): Fjaerestad, Daehli. Légvonal – hegyoldal – árok – hegyoldal (+ 130): Howald, Gerber, Dütsch, Suter, csak svájciak. A vétel 1.200 m, 85 m. Řyvin Thon: 1.500 m, 75 m.
2 − 3. Alig igazi útvonalválasztás. Valami tájolás a nagy völgyig, valamint térképolvasás a sarokig. Vétel: egyszerűen légvonalban, először ösvény. Az árokban balra került (+ 1): H. Thon, Howard.
3 − 4. Nincs probléma, légvonal. Az árok kezdetét kicsit jobbra kerülni.
4 − 5. Nincs útvonalválasztás (légvonal) térképolvasás és durva iránymenet. Hiba: Glomsrřd erősen balra (+ l). Gafner és Dütsch jobbra (+ 1).
5 − 6. Nagy útvonalválasztás: (600 m légvonal, 400 m kitérés), a hegyoldalban és balra az úton. A 6. pontot balra kerülték: Mĺrtensson, H. Thon (+ 30), Daehli, Dütsch (túl messze + 1). Egyszerűen át: Glomsrřd, Fjaerestad, Howald, Suter. A jobboldali völgyben: Řyvin Thon, Rytkönen, Gerber, Bütikofer, Gafner, Wolf.
6 − 7. A vétel: nyílegyenesen, a bozótos azonban érzés szerinti bal kerülőkre kényszerített: H. Thon, Fjaerestad, Daehli, Wolf (+ 20 ).
7 − 8. Látszólagos útvonalválasztás, mert senki sem tudta, hogy a zöld-sárga csíkozás, hogy futható és hogyan lehet a hullámos oldalban haladni. A legtöbb futó nagyjából a hullámos oldalhoz igazodott. A vétel: minden csíkozáson át a hegylábig, mellette át az utolsó nyergen a völgyecskébe. Rytkönen és Suter a legjobbak. H. Thon az ösvényen került, nagyon kitért jobbra (+ 230 ), normál út 950 m, az övé 1650 m! Fjaerestad nagyot hibázott (+ 4), a bal hüvelykujjával eltakarta a 8. pontot és a 9-re ment, ez 750 m plusz!
8 − 9. Igazi útvonalválasztás: liftezni az oldalban, vagy alul kerülni. Térképolvasás és a jó gerincet meg kell találni. Alul került: Glomsrřd, H. Thon, Fjaerestad, Daehli. A svájciak nem kerültek.
9 − 10. Csak látszólagos az útvonalválasztás. A vétel: szintben az oldalban finom térképolvasással, sok nyereg és völgyecske. Ez az eddigi legfinomabb pont! Alul került: H. Thon, Bütikofer (+1). Fönt kerül Daehli (+ 1,30) és Gerber hibával (+ 3). Mĺrtensson, Glomsrřd, Dütsch és Suter korán keresték a pontot (+ 45).
10 −11. Igazi útvonalválasztási probléma: Fönt át, vagy föl-le-szintben a nyílt területen. Fantasztikus: az összeg skandináv fent át. Az összes svájci (kivétel Gerber) alul! A sűrű feketével jelölt sziklák teljesen elriasztották a mászástól irtózó északiakat. Az útvonalak majdnem egyenértékűek. Wolf hibázott (+ 2), kicsit följebb és egy orral tovább húzott.
12 −13. Ismét egy jó útvonalprobléma, nagyon különböző, de egyenértékű útvonalakkal. A baloldali út, egyenesen a völgyben, az elágazásnál jobbra, utána a balra lévő oldalon föl a 13. pont fölötti gerincre. Ezt futotta: Glomsrřd, Fjaerestad, Daehli, Gefner, Wolf. A többiek fönt, az árkokat többé-kevésbé megkerülve futottak Bütikofer, Gerber, Dütsch jobbra nagyot kerültek (30-30). Suter hibázott: jobbra át húzott a második árokba, rosszul olvasta a térképet és messze lefutott (+ 2).
13−14. A leghosszabb átmenet, 1.280 m légvonaltávval. Noha különböző útvonalak mutatkoznak, vagy egy ideális út (folyosó). A 13. ponttól, a légvonalból kicsit jobbra, keresztbe át a félig nyílt laposon, majd északkeletnek át a nem mély völgyön, tovább át a második fennsíkon és végül az átmenet fő irányában a hegyoldalban ferdén le. Nyereg domb nyereg – hosszú dombtető, egy ideális vonalat képez és ehhez jön egy kis gyalogösvényen és a nyílt területen egy még nagyobb tempó. A 14-es pontra egy kis irány és távolságmérés, de a sziklatörés egy lapos árokban volt. Kb. ezt az utat futotta Mĺrtensson (kitérővel + 30). Glomsrřd, aki északra eltért és megfogta az ösvény (+ 1), a két Thon, Rytkönen, Daehli (párhuzam hibával) 200 m-t balra korrigálnia kellett (+ 1). Suter balra kitért, mint Glomsrřd (+45). Gafner a berajzolt 14. ponton túlfutott és 2 percig kereste. Wolf kapitális hibát vétett. Bütikofer egészen balra elszállt, végül északról megkerülte az egész domb komplexumot, majd keletről és alulról fogta meg a pontot (+ 5). Jó két perccel hosszabb egy másik útvonal, mely a nagyárokban, át a meredek, 70 m magas hegyoldalakon keresztül, gerincen vezet a 14-es ponthoz. Fjaerestad következetesen kifutott az ösvényekre és a nagy árokba. 1.900 m-t tett meg az 1.450 m-es vétel útvonallal szemben (+ 2,30). Lütach nagyobb kitérővel (+ 3).
14 −15. Egyértelmű: át a gerincen, le a völgybe (menedékház) és egyenesen föl a 15-ös pontra. Az összes svájci a 14. pontról lefutott az ösvényre, miközben az északiak (kivétel Mĺrtensson és Fjaerestad) szintben kifutottak a gerincig és onnan le.
15 − 16. A feladat mindössze arra korlátozódik, hogy hogyan sikerül a nyílt gerincen a 16. ponthoz lejutni. A jobb útvonal inkább egyenesen át a völgyecskén, föl a hegyoldalban és kicsit ferdén tovább a nyílt területen. Csak Mĺrtensson és Daehli futott fel egyenesen a gerincen (jobbra, majdnem ellenkező irányban mint a légvonal) és egészen fönt futottak át, ez 250- m-rel hosszabb, mint a leghosszabb szintút jó 1 perc többlet. A 16-os pontra hibázott Daehli, Gafner és utl messze futott és alulról fogták a pontot, + 1-1 perc.
16−17. Rövid átmenet, de tökéletes útvonalválasztási és térképolvasási probléma. Csak Mĺrtesson, Glomsrřd és Rytkönen ismerte föl a (zöld) nyeregbe, a következő árokban jó 120- m-t le, és a letörésnél enyhén emelkedve jobbra a saroknál a 17-es ponthoz, a sziklafalhoz. Bütikofer volt az egyetlen, aki a középső dombot keletről megkerülte, ami bizonyosan alig volt lassabb. De az összes többi versenyző körbefutott, vagy kényszerű szint-menetet választott. Ezek 1-2 perces időveszteséggel jártak. Néhányan az egész völgyrendszert jobbra fönt megkerülték (ösvény): Ř. Thon, Gerber és Fjaerestad. Ez valószínű még jobb, mint a különböző szintmenetek. A 17. pont a hegyoldalban alatta és mögötte zölddel, senkinek nem okozott problémát, kivétel Wolf, aki fönt túlszaladt (+ 1).
17 − 18. Nagy útvonalszórás, holott a vétel a légvonal. 180 m-rel a 17. pont után a rétről jól áttekinthető a 18. pont előtti gerinc rendszer, ahonnan a 18. pont előtti réten a nyereg. Lehet látni, hova kell futni. A két nyílt árok 15-20 méter szinttel nem jelentenek nagyon nehéz akadályt, legalábbis kevésbé, mint a balra kerülésnél, amikor csak egy árkot kell megmászni, de az 35 m szint, egyszerre. A jobbra kerülő útvonalon ugyanolyan sok az árok és hosszabb az út. A kerülők: jobbra: Mĺrtensson, Howald (+ 45) balra: Ř. Thon, Daehli, Gafner (+ 45). A 18. pontot kereste Glomsrřd, Rytkönen, (akinek a 12. pont mellett ez az egyetlen hibája!). Daehli és Dütsch jó 1-1 percet hibázott.
18 − 19. Egyértelmű, egyenes útvonal a gyűjtőponthoz: árkon át 30 m szint, át a nyílt területen a 19. ponthoz. Mindegyik északi így ment, kivétel Fjaerestad, aki 300 m-el többet futott (a völgyben), hogy 15 m szintet megspóroljon (+ 1 perc nem is először). A legtöbb svájci enyhén kitért. Legjobban Howald (+ 30 %), a hibákat leszámítva.
a svájci OL cikkének fordítása
Vissza a Spari kupák kezdőoldalára |